Marketingplan Bed and Breakfast in Frankrijk

Geplaatst in Bedrijf

Marketingplan Bed and Breakfast in Frankrijk

Een marketingplan, ook wel bedrijfsplan genoemd, is erg belangrijk als u een Bed and Breakfast in Frankrijk wilt beginnen. Door een marketingplan te maken komt u erachter of het haalbaar is om een bed and breakfast te gaan runnen. Enige kennis van de directe omgeving, de markt en over de branche waar u zich in wilt gaan bevinden is wel vereist. In dit artikel geven we u een aantal handvatten die belangrijk zijn als u een marketingplan gaat maken voor uw (toekomstige) bed and breakfast in Frankrijk.

 

 

De Vijf P’s
Net als bij ieder ander gangbaar marketingplan staan de vijf P’s centraal. De vijf P’s staan voor Plaats, Prijs, Product, Promotie en Persoonlijkheid. Aangezien u een onderneming wilt starten is het belangrijk om u de volgende 5 vragen te stellen:

  • Plaats: Waar biedt u uw product aan? Dit geldt voor zowel de omgeving als de ruimte.
    Wat zal uw gasten trekken om naar uw bed and breakfast toe te komen? Is het de omgeving met veel bezienswaardigheden? Is het de rust? En wat maakt de locatie zo uniek dat uw gasten naar u toe willen komen?
  • Product: Wat voor product gaat u leveren? En waarom denkt u dat uw product aan zal slaan bij de gast?
    Bij het uitbaten van een bed & breakfast zal het product de mogelijkheid tot overnachten zijn en het aanbieden van ontbijt. Over de tweede vraag dient u wellicht iets langer over na te denken. Het is van essentiële waarde om een product aan te bieden waar u zelf veel vertrouwen in heeft dat het zal slagen.
  • Prijs: Voor welke prijs biedt u uw product aan? En in welk segment bevindt u zich hiermee met uw concurrenten en de andere spelers in de markt?
    Heeft u al een prijs in gedachten voor een overnachting? Zoja, hoe bent u op deze prijs gekomen? Indien dit niet het geval is, zorg dan dat u weet wat de concurrenten in de omgeving vragen en vergelijk dit met de faciliteiten die zij aanbieden. Daarnaast is het goed om bij de lokale VVV op te vragen hoeveel toeristen er jaarlijks naar deze regio komen, zodat u een indruk kunt krijgen hoe groot de vraag is naar een bed and breakfast in dat specifieke gebied in Frankrijk.
  • Promotie: Hoe wilt u gasten trekken naar uw bed and breakfast in Frankrijk?
    Er zijn talloze manieren om uw bed and breakfast te promoten en bekend te maken:
  1. Langsgaan bij de lokale VVV om uw folder uit te delen.
  2. Een frisse, gezellige website met duidelijke foto’s en heldere prijzen.
  3. Aanmelden bij diverse ‘verzamelsites’ om uw bed and breakfast onder de aandacht te brengen. Een goede website hiervoor is o.a. Chambres d’Hotes Wijzer, waar voornamelijk Nederlandstalige eigenaren opstaan.
  • Persoonlijkheid: Hoe wilt u overkomen bij uw gasten?
    Een belangrijke eigenschap voor het runnen van een bed and breakfast is de persoonlijkheid, oftewel authenticiteit. Mensen bezoeken veelal een bed and breakfast vanwege de persoonlijke aandacht die zij niet in hotels kunnen vinden. Dit betekent uiteraard niet dat u de hele dag uw gasten moet vermaken, maar vriendelijkheid en persoonlijke aandacht is vaak wel gewenst. Wilt u meer lezen over authenticiteit, kijk dan op deze pagina.

Nog meer praktische tips
Eerder schreven we een artikel waar we tips hebben gegeven als u een chambres d’hotes (ook wel Bed and Breakfast genoemd) in Frankrijk wilt beginnen. In dit artikel geven we u enkele omzetvoorbeelden en nog een aantal praktische onmisbare tips die u helpen bij de voorbereidingen.

Laat een reactie achter